Naučíme Slovákov darovať bezkontaktne?

Autor: Nadácia Pontis | 2.8.2017 o 14:17 | (upravené 4.8.2017 o 12:11) Karma článku: 1,75 | Prečítané:  303x

Viete si predstaviť, že na ulici stretnete dobrovoľníka, ktorý sa vás opýta, či neprispejete na charitatívny projekt a keď súhlasíte, vytiahne pred vás terminál? My áno! Aj preto sme bezkontaktné platby otestovali na Pohode. 

Verejné zbierky na uliciach charitatívne organizácie na Slovensku doteraz realizovali len cez pokladničky na hotovosť. Čísla v on-line fundraisingu na dobročinné účely však naznačujú dlhodobý rast platieb kartami. Na DobraKrajina.sk sme medziročne zaznamenali o 33 % viac príspevkov platobnou kartou.  

Pohoda Festival tento rok navštívilo cez 30 000 prevažne mladých ľudí. Na podujatí sa primárne platí v hotovosti. Preto bolo pre Nadáciu Pontis zaujímavé zistiť, ako sa budú návštevníci stanu DobraKrajina.sk správať, ak im ponúkneme možnosť prispieť na charitatívne účely bezkontaktne.

V rámci stanu sme aj tento rok pripravili niekoľko zaujímavých aktivít, pri ktorých boli tradičné pokladničky na hotovosť a pridali sme ku nim dve bezkontaktné pokladničky VISA a platobný terminál.

Bezkontaktné pokladničky VISA si mohli ľudia vyskúšať pri virtuálnej realite a vo fotokútiku. Stačilo priložiť platobnú kartu alebo mobil, a dar bol v plne výške pripísaný na pomoc ľuďom v chudobe.

Platobný terminál v Dobrom obchode mnohých návštevníkov milo potešil. Podľa našich štatistík stúpli tržby na festivale Pohoda z charitatívneho predaja predmetov oproti minulému roku o 61 %. Ľudia minuli viac a preferovali platbu kartou, pretože s týmto spôsobom platby mali skúsenosť a dôverovali mu.

Pomoc dotykom v prípade bezkontaktných pokladničiek bola vnímaná skôr ako atrakcia. Označenie VISA značne zvýšilo dôveru v tento nový spôsob darovania. Po priložení kartou sa ozvala jemná melódia naznačujúca, že platba bola zrealizovaná. Darcom však chýbal moment, na ktorý boli zvyknutí pri platobnom termináli – vytlačenie potvrdenia o úhrade. Bezkontaktné pokladničky umožnili aj pomoc cez dotyk smartfónom. V takom prípade sa potvrdenie zobrazilo na displeji telefónu.

Trend tu je, ale ako každá novinka, aj bezkontaktné pokladničky potrebujú svoj čas. Hotovosť má pri sebe čoraz menej ľudí. Neziskový sektor potrebuje inovovať spôsoby, ako bude realizovať verejné zbierky v uliciach. Bezkontaktné pokladničky by zvýšili nielen bezpečnosť, ale aj transparentnosť darcovstva. Inšpirovať sa môžeme u lídrov vo fundraisingu. Church of England v júni vydal správu, že plánuje digitalizovať zbierky v kostoloch. Počas vianočného obdobia otestujú bezkontaktné platby a úspech predpokladajú najmä u veriacich, ktorí nie sú pravidelnými návštevníkmi bohoslužieb. Do kariet hrá aj vyhlásenie niekoľkých najväčších neziskových organizácií v Anglicku, ktoré si bezkontaktné pokladničky už otestovali. Ľudia darovali trikrát viac pri platbe kartou, ako v hotovosti.

Nadácia Pontis plánuje v šírení bezkontaktného darcovstva pokračovať aj v budúcnosti. Veríme, že sa to podarí už pri celosvetovom sviatku dávania, dobrovoľníctva a darovania, #GivingTuesday, ktorý bude po prvýkrát na Slovensku v utorok 28. novembra. 

Anna Podlesná, programová riaditeľka pre individuálnu filantropiu v Nadácii Pontis

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

V bašte Smeru deti chorľavejú a starším sa cnie za socializmom

Baníci cítia krivdu, keď niekto kritizuje umelé dotovanie Hornonitrianskych baní vládou. Na ťažkú prácu nedajú dopustiť.


Už ste čítali?