reklama

Eva Kis Lengyelová strávila na kenských školách dva mesiace, toto sú jej postrehy.

Na jeseň minulého roku som cez Nadáciu Pontis pôsobila na desiatich stredných školách v Keni a prispievala k zlepšeniu tamojších IT klubov a cvičných firiem. Školský život v Keni ilustrujem svojimi fotografiami a postrehmi.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Nadácia Pontis už od roku 2010 spolupracuje s partnerskou organizáciou Kasigau Wildlife Trust na projektoch Slovensko-kenskej spolupráce pre moderné školy. Cieľom týchto projektov je zníženie nezamestnanosti absolventov stredných škôl prostredníctvom zakladania IT klubov a cvičných firiem, ktoré prispievajú k rozvíjaniu praktických počítačových a podnikateľských zručností študentov. Nadácia Pontis na tento projekt od roku 2013 pravidelne vysiela dobrovoľníkov a tak sa aj mne naskytla príležitosť navštíviť desať stredných škôl, ktoré sú zapojené v programe s názvom Sote ICT.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Viac informácií o rozvojovej spolupráci v Keni, o aktuálnom projekte, o dosiahnutých výsledkoch a našich cieľoch do budúcnosti môžete nájsť tu, tu a napríklad aj tu. Ak Vás však zaujíma moja osobná skúsenosť, čítajte ďalej.

Členovia IT klubu a cvičných firiem, Kajire Secondary School
Členovia IT klubu a cvičných firiem, Kajire Secondary School 

pozorovanie #1: IT kluby a cvičné firmy majú veľmi obmedzený časový priestor

Väčšina štátnych stredných škôl v Keni je internátnych a študenti, ktorí túto možnosť využívajú sa spravidla dostanú domov raz mesačne na predĺžený víkend. Takýchto študentov vôbec nie je málo. Veľké množstvo stredoškolákov totiž študuje ďaleko od domova a to z veľmi prostého dôvodu. Vlastne z dvoch. Po prvé, rodičia svoje deti posielajú do iných častí krajiny aby boli vystavené novému prostrediu a tak sa čiastočne osamostatnili. A po druhé, nie zriedka sa stáva, že rodina v Keni dennodenne čelí problémom, ktoré sú pre nás na míle vzdialené. Z tohto dôvodu považujú rodičia internátne školy za rozumnejšie riešenie. Dieťa tak má viac priestoru na štúdium.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak teda vezmeme do úvahy, že väčšinu študentov máme na škole viac menej nonstop (v prípade, že bývate na internáte, opustiť areál školy je zakázané), ako je potom možné, že nemajú čas na záujmové aktivity? Toto je plus-mínus denný plán nášho internátneho modelového študenta. V sobotu sa vyučuje len pol dňa a v nedeľu sa nevyučuje (časy sa na jednotlivých školách jemne líšia):

4:00 budíček

5:00 - 7:00 tzv. 'morning preps' alebo samo štúdium v triedach, prípadne skupinové diskusie

7:00 raňajky, rozumej čaj

8:00 - 10:30 vyučovanie

10:30 desiata, rozumej čaj, v stredu a v nedeľu aj biely toast s maslom

SkryťVypnúť reklamu
reklama

10:45 - 13:00 vyučovanie

13:00 obed

13:30 - 16:00 vyučovanie

16:00 - 18:00 priestor pre kluby

18:00 večera

18:30 čas na modlitbu

19:00 - 21:30 tzv. 'evening preps' alebo samoštúdium v triedach, prípadne skupinové diskusie

* V celom článku hovoríme o školách, ktoré som navštívila, a teda o školách, ktoré sa nachádzajú v jednom z chudobnejších regiónov krajiny, často vzdialené od väčších miest alebo dedín.
 

Nesmieme však zabúdať, že v tomto vyčerpávajúcom pláne je potrebné nájsť si čas na záležitosti ako osobná hygiena a teda aj pranie školských uniforiem, bez ktorých by ste sa v triede počas riadneho vyučovania ukazovať nemali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Akonáhle som sa na vlastné oči presvedčila o tomto systéme, pochopila som, že čas, ktorý na jednotlivých školách mám, musím využiť maximálne efektívne. Do karát mi hral učiteľský štrajk, ktorý trval päť týždňov, a tak som sa študentom na prvých štyroch školách mohla venovať počas celého dňa.

Chlapčenský internát, Buguta Secondary School
Chlapčenský internát, Buguta Secondary School 
Členovia IT klubu a cvičných firiem, Marungu Secondary School
Členovia IT klubu a cvičných firiem, Marungu Secondary School 

pozorovanie #2: výber mentora a lídra študentov je kľúčový

Študenti sú veľmi často odrazom svojich učiteľov a inak tomu nie je ani v Keni. Výber učiteľa, ktorý má na starosti náš IT klub a cvičné firmy je teda kľúčový. Nakoľko naše IT kluby a cvičné firmy nespadajú do hlavného vyučovacieho plánu a študenti často navštevujú viac ako jeden 'krúžok', napríklad ešte nejaký šport, v ideálnom prípade majú členovia možnosť stretávať sa dva krát do týždňa.

Moja v poradí tretia škola sa citeľne líšila od tých prvých dvoch. Učiteľ, ktorý mal na starosti IT klub a cvičné firmy bol mladý študent pedagogickej fakulty a so svojimi študentmi mal veľmi otvorený vzťah. Na moje veľké prekvapenie mala väčšina študentov aktívne Facebook kontá a jeden z nich dokonca aj profil na LinkedIn. Mail bol samozrejmosťou. Študenti dostali zadanie a ja som ich nechala samostatne pracovať. Niektorí si nasadili slúchadlá a pustili si hudbu. Ak im to pomáha, tak prečo nie. Boli veľmi pracovití a ak si s niečím nevedeli poradiť, o pomoc ma požiadali až keď vyskúšali všetko, čo ich napadlo.

Členovia IT klubu a cvičných firiem, Buguta Secondary School
Členovia IT klubu a cvičných firiem, Buguta Secondary School 

Na ďalšej škole tiež vládla uvoľnená atmosféra. Možno až príliš. Pravdou je, že títo študenti produkovali vo svojich firmách veľmi kvalitné produkty ako napríklad študentské identifikačné karty (originál plastové s potlačou), rôzne druhy certifikátov alebo aj kalendáre a rozvrhy (viď obrázok nižšie). Avšak, kvôli nedostatočným líderským schopnostiam učiteľa častokrát premeškali uzávierky prihlášok do súťaži, ktoré sa organizovali v rámci projektu a taktiež zlyhali v archivácií firemných a klubových dokumentov. Slabé organizačné schopnosti učiteľa a nedostatok motivácie viedli k nízkemu záujmu študentov, ktorí sa počas štrajku rozhodli dať prednosť ceste domov.

Kalendár, certifikát, príjmový doklad a študentská ID karta, Chala Secondary School
Kalendár, certifikát, príjmový doklad a študentská ID karta, Chala Secondary School 

pozorovanie #3: pozitívna spätná väzba a záujem o projekt aj na úkor voľného času

Dve z desiatich škôl, ktoré som navštívila boli v projekte úplne nové a o koncepte cvičných firiem dovtedy nepočuli. Hoci sme v tom čase ešte nemali potrebné technické vybavenie pre tieto školy, nestrácali sme čas a rozhodli sme sa učiteľov a študentov s projektom bližšie zoznámiť. Na to, aby študenti lepšie pochopili koncept cvičných firiem, sme im pripravili niekoľko cvičení, ktoré nevyžadovali žiadnu techniku a tiež sme im ukázali príklady práce z iných škôl. 

Členovia IT klubu a cvičných firiem, Kasigau Secondary School
Členovia IT klubu a cvičných firiem, Kasigau Secondary School 

Následne prebehlo hlasovanie o tom, aké cvičné firmy budú založené, kto bude zastávať akú pozíciu vo firme a v samotnom klube, kto bude mať na starosti fotodokumentáciu, atď. Záujem byť súčasťou IT klubu a cvičných firiem bol enormný a na prvej škole pani riaditeľka dokonca skrátila hlavné vyučovanie a tiež spomínané 'evening preps' len preto, aby sme sa mohli študentom dostatočne venovať a správne ich motivovať. Niekoľkokrát sa stalo, že sme spoločné hodiny viedli aj do pol jedenástej večer. 

Bohužiaľ, kenské školy dbajú predovšetkým na memorovanie a samotné technológie to nezmenia. Stále hovoríme o štátnych školách v jednom z chudobnejších krajov krajiny, ktoré sa nachádzajú vo vidieckych oblastiach. Nie všetci sú otvorení novým veciam akou je aj integrácia informačných technológií do procesu vyučovania. Preto je vždy príjemné stretnúť sa s otvoreným prístupom zo strany riaditeľky školy, ktorá rozumie benefitom informačných technológií a zároveň si je vedomá možných nástrah.

Členovia IT klubu a cvičných firiem, Voi Girls Secondary School
Členovia IT klubu a cvičných firiem, Voi Girls Secondary School 

pozorovanie #4: výrazne zlepšené komunikačné a prezentačné schopnosti

Vďaka projektu si mnohí študenti zlepšili svoje prezentačné a komunikačné schopnosti. Samozrejme nie všetci a do rovnakej miery, no našli sa aj takí, ktorí bez zaváhania odpovedali na otázky počas natáčania krátkeho dokumentu o projekte. Za cieľom zdokonaľovania týchto zručností sa v rámci projektu pravidelne organizujú rôzne workshopy a súťaže.

Interview so študentkami, Kajire Secondary School
Interview so študentkami, Kajire Secondary School 

Ak chcete aby bol Váš biznis v dnešnom svete úspešný, mnohokrát fakt, že predávate kvalitný produkt nestačí. Študenti pochopili, že ak sa v budúcnosti chcú venovať vlastnému biznisu, musia sa vedieť pohybovať a prezentovať aj v online svete. Preto v rámci našich tréningov cvičíme aj mailovú komunikáciu, prácu s Google Drive, Skype rozhovory, administráciu Facebook stránok, základy editovania videí alebo napríklad tvorbu firemných webstránok. Je úplne jasné, že žiadne zo študentských výstupov nie sú na prvý ani druhý krát dokonalé. Sami si často nevšimnú chyby, ktoré napríklad mne 'bili do očí' v prvej sekunde. Niekde však začať treba.

Webstránka jednej z cvičných firiem, PJ Mwangola Secondary School
Webstránka jednej z cvičných firiem, PJ Mwangola Secondary School 
Študenti sa učia robiť v Corel Video Studio, PJ Mwangola Secondary School
Študenti sa učia robiť v Corel Video Studio, PJ Mwangola Secondary School 

Tento projekt finančne podporil SlovakAid

Nadácia Pontis

Nadácia Pontis

Bloger 
  • Počet článkov:  31
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Je jednou z najväčších grantových nadácií na Slovensku. Podporuje firemnú a individuálnu filantropiu, firemné dobro­voľníctvo a presadzuje zodpovedné podnikanie. S firmami spolupracuje na ich filantropických aktivitách, pri tvorbe filantropickej stratégie a spravuje ich nadačné fondy. Strategicky sa sústreďuje predovšetkým na skvalitňovanie vzdelávania a zvyšovanie zamestnateľnosti, odstraňovanie korupcie a netransparentnosti, prekonávanie chudoby a kritických sociálnych problémov, ale aj na vytváranie prívetivejšieho prostredia k ľuďom so znevýhodnením. Podpore komunity nepočujúcich sa venuje už viac ako 10 rokov. Firemné dobrovoľníctvo a pro bono rozvíja aj vďaka najväčšiemu podujatiu firemného dobrovoľníctva v strednej Európe, Nášmu Mestu a Pro Bono Maratónu. Firmy dlhodobo vedie k zodpovednému podnikaniu, aby mali lepší prístup k svojim zamestnancom, zákazníkom, dodávateľom, komunite, životnému prostrediu a podnikali poctivo. Nadácia Pontis je administrátorom združenia zodpovedných firiem — Business Leaders Forum a organizuje ocenenie filantropických aktivít a zodpovedného podnikania, Via Bona Slovakia. Zameriava sa tiež na rozvíjanie darcovstva jednotlivcov cez DobraKrajina.sk a Srdce pre deti. Strategicky sa vo Fonde pre transparentné Slovensko venuje odstraňovaniu korupcie. K jej prioritám patrí aj vzdelávanie, kde oceňuje a rozširuje najinovatívnejšie prístupy cez projekt Generácia 3.0. Presadzuje zahraničnú politiku Slovenska a Európskej únie založenú na hodnotách demokracie, rešpektovaní ľudských práv a solidarite. Skúsenosti, ktoré Slovensko získalo pri budovaní demokratickej spoločnosti a komunity zodpovedných občanov a firiem, posúva ďalej do zahraničia. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu