soteICT – Aj Keňania môžu prispieť k lepšiemu vzdelaniu Slovákov

Autor: Nadácia Pontis | 25.3.2014 o 15:37 | (upravené 25.3.2014 o 16:48) Karma článku: 4,79 | Prečítané:  356x

Nie je jedno, či dnešní školáci vedia používať moderné technológie, či ich používajú efektívne, a aké poznatky a zručnosti pri tom získavajú. Pred štyrmi rokmi sme si zadefinovali pri našej práci na stredných školách niekoľko hlavných pravidiel: Po prvé, technológie sú len prostriedkom a ich nasadenie čarovne nezlepší prostredie vzdelávania. Po druhé, chceme bojovať proti stereotypom Afriky a ukázať, že kenskí žiaci sú rovnako schopní ako slovenskí aj napriek inému sociálnemu zázemiu. Po tretie, chceli sme byť citliví k miestnym špecifikám a neprišli sme tam znovu vymyslieť koleso, ale len skombinovať niektoré úspešné slovenské, kenské a zahraničné iniciatívy a rozvinúť medzinárodnú spoluprácu škôl. A po štvrté, za hlavných „zákazníkov" sme si zvolili kenských a slovenských učiteľov, lebo oni sú nositeľmi zmien a inovácii a môžu najviac prispieť k pozitívnej zmene v životoch mladých ľudí. Tento článok sumarizuje čo sme sa naučili pri rozvíjaní spolupráce medzi kenskými a slovenskými školami

Začali sme v malom, ale s veľkou víziou

Vďaka finančnej podpore SlovakAid sme v 2010 začali pilotný projekt vzdelávania učiteľov v počítačových zručnostiach a informatizácií jednej základnej a strednej školy v kenskom kraji Taita Taveta, v dedine Rukanga. V súčasnosti pôsobíme vďaka opakovanej finančnej podpore zo SlovakAid na desiatich stredných školách pod značkou soteICT, čo po svahilsky znamená „každý (s) IKT". Zameriavame sa na školenia učiteľov a výmenné študijné cesty slovenských a kenských pedagógov, rozvoj školských IT klubov a zakladanie cvičných firiem a následne ich medzinárodnú spoluprácu so slovenskými školami. Spolupracujeme aj so Štátnym inštitútom odborného vzdelávania a medzinárodnou organizáciou Practice Enterprise Network. Máme víziu v blízkej budúcnosti pomáhať maturantom, ktorí sa nedostanú na vysoké školy (asi 90%) začať podnikať, alebo nájsť si prácu. SoteICT centrum, ktoré zakladáme v meste Voi bude dúfame skoro okrem asistencie desiatkam študentským cvičným firmám slúžiť aj ako startup hub pre perspektívne podnikateľské iniciatívy a outsourcingové centrum so sociálnym prospechom (social impact sourcing). Viac o našom kenskom projekte, rozvojovej spolupráci a našich postrehoch si môžete prečítať po anglicky na našom tumblri - http://pontisfoundation.tumblr.com/. A projekty kenských a slovenských študentov si môžete pozrieť na FB stránke soteICT.

Video poslané do súťaže slovenských a kenských škôl, kde žiačky z Kajire Girls prezentujú svoju cvičnú firmu. Škola nemala na začiatku projektu elektrinu:

 

 

Máme otvorenú myseľ, vyhľadávame synergie a kritiku

Ako pri všetkom v živote, „diabol je v detailoch". Bolo by ľahké pozerať sa na chudobných kenských vidiečanov ako na obete. Ale Keňa má zároveň lepšie služby mobilných operátorov ako Slovensko (a mnohé oblasti USA) a táto krajina vynašla mobilné bankovníctvo (M-Pesa). Žiaci na internátnych školách jedia mäso len pár krát za týždeň, majú často problémy s nedostatkom vody a výpadkami elektriny a namiesto záchodov latríny. Ale to sú záležitosti, ktoré by mala lepšie riešiť kenská vláda. Oveľa väčší problém je prílišný dôraz na súťaživosť a prospech, kde vyhrávajú iba tí najlepší. Školy trápi nedostatok učebných pomôcok a zastarané vzdelávacie postupy. Vidíme, že podobné problémy majú aj naše školy. S tým rozdielom, že kenskí žiaci si vzdelanie a učiteľov oveľa viac vážia, lebo si ho jasne spájajú s nádejou na lepší život a získanie zamestnania. V projekte by sme sa nezaobišli bez partnerov z Kasigau Wildlife Trust a úžasnej logistike a nadšeniu projektového koordinátora Davida Ogigu. Piati učitelia z predchádzajúceho projektu, ktorí navštívili aj viaceré slovenské školy, teraz školia kenských kolegov a sú súčasťou soteICT tímu. Na prvom projekte sme spolupracovali so Základnou školou v Bošanoch a dlhodobo spolupracujeme s Obchodnou akadémiou v Leviciach. Slovenské učiteľky školili kenských kolegov v Keni a na Slovensku o integrácií technológii do vzdelávania, projektovom vyučovaní a fungovaní cvičných firiem. N začiatku sme sa inšpirovali projektom Moderný učiteľ Microsoftu a otcom nápadu preniesť ho do Kene bol Roman Baranovič. Taktiež spolupracujeme od začiatku s firmou eTechnology, ktorá implementuje IT projekty v slovenskom školstve. V Keni sme videli potenciál troch mladých vysokoškolských študentov, ktorí založili startup Elimu Stars a integrovali sme do škôl ich informačný systém a boli sme tak ich prvými zákazníkmi. Využívame kenskú iniciatívu Computers for Schools Kenya a do škôl dodávame repasované počítače od kvalitných značiek, ktoré neskôr ich technici servisujú. Taktiež využívame aj osnovy CFSK pri školení pedagógov. Od začiatku koordinujeme naše kroky s niekdajším poslancom za mesto Voi, ktorého fond tiež podporil školy v nákupe techniky a ako minister turizmu navštívil v roku 2012 na naše pozvanie Slovensko. Naša dobrovoľníčka Ivana Uličná bola od začiatku roka dva mesiace na kenských školách, pozorovala denný život pedagógov a žiakov a zbierala postrehy ako zlepšiť náš projekt. Jasne pomenovala fakt, že cvičné firmy síce predstavujú bezrizikové prostredie pre rozvoj podnikateľských zručností, ale chýba im konkurencia a reálny zákazník, ktorý by tlačil na kvalitu výstupov. Toto do istej miery riešia súťaže medzi školami, ale nedostatočne. Preto cvičné firmy organizujeme do klastra a aktívne im radíme ako spolupracovať a akým podnikateľským prípadom sa venovať. Slovensko-kenský projektový tím tak dospel k súčasnej stratégií, kde chceme skvalitniť všetky úrovne našich služieb pre školy, od interaktívnych technológii, softvéru až po tréningy a posunúť sa aj smerom k práci so šikovnými maturantmi, ktorí sa nedostali na vysoké školy. Tým chceme aktívnejšie asistovať pri zakladaní vlastných spoločností a hľadaní si práce práve cez soteICT Centre. Ak preukázateľne uspejeme, tak chceme takto komplexný a štandardizovaný soteICT projekt rozšíriť aj mimo kraj Taita Taveta.

Vo štvrtok 27. marca o siedmej v Divadle Lab bude predstavenie Zachráň si svojho Afričana, ktoré polemizuje s charitou v podaní celebrít, ale vyzdvihuje potrebu občianskej angažovanosti v dnešnom prepojenom svete. Návštevou predstavenia podporíte náš projekt. Viac informácii o predstavení nájdete na našej stránke.

 

Jakub Šimek

Programový manažér pre Keňu (ICT4E) a Bielorusko (CSR)

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.


Už ste čítali?