Jakub Šimek: Škola života a práca hrou?

Autor: Nadácia Pontis | 6.7.2015 o 21:07 | (upravené 7.7.2015 o 9:39) Karma článku: 3,00 | Prečítané:  626x

Na zlepšenie školstva neexistuje všeliek. No verím, že spojenie cvičných firiem a kultúry startupov môže spolu s medzinárodnou spoluprácou prispieť k rozvoju technických, jazykových a podnikateľských zručností stredoškolákov.

Každý rodič si praje lepšie školstvo, ktoré pripraví jeho deti do života tak, aby vedeli využiť čo najviac príležitostí a vyhnúť sa nástrahám, ktoré prináša. Štáty preto horlivo sledujú medzinárodné rebríčky prospechu žiakov a každá vláda sľubuje reformy školstva. V súčasnosti je na Slovensku odhadom tretina mladých ľudí do 25 rokov bez práce a zároveň zamestnávatelia nevedia nájsť kvalifikovaných pracovníkov na pozície napríklad v IT sektore. O päť rokov môže táto medzera na pracovnom trhu v IT sektore narásť až na desať tisíc neobsadených pozícii. Zároveň sledujeme iný zaujímavý fenomén a  hrozbu – zrýchľuje sa tempo, akým počítače nahrádzajú mnohé pracovné pozície a dávajú vznik novým odvetviam. V USA napríklad hrozí, že do desať rokov môže zaniknúť až polovica súčasných pracovných miest a budú nahradené strojmi. Šofér je najrozšírenejšia profesia medzi americkými mužmi, ktorú aj v súčasnosti ohrozuje vývoj áut bez vodiča. Práca pokladníčky je taktiež jedna z najrozšírenejších pozícii a možno sme len jednu alebo dve ekonomické recesie od momentu, kedy pokladníčky hromadne nahradia samoobslužné pokladne. Stabilná práca sa môže stať raritou a s tým treba prehodnotiť aj úlohu školy v spoločnosti. 

Budúcnosť už prišla, len je nerovnomerne rozložená

Dnes asi nikto nepochybuje, že deti by sa mali učiť už od útleho veku logicky myslieť a programovať cez programy určené pre deti, ako napríklad Scratch. Rodičia kladú dôraz na výučbu angličtiny, ktorá dominuje u zamestnávateľov ako lingua franca.  Rovnako sú dôležité aj podnikateľské a mäkké zručnosti, ako schopnosť pracovať v tíme, efektívne sa prezentovať a komunikovať aj v kontexte iných kultúr.  Kto má len technické zručnosti riskuje postup na vyššie pozície, ktoré tieto schopnosti vyžadujú. Naproti prevládajúcemu názoru, sú dnes spoločenské vedy relevantnejšie než kedykoľvek predtým, len sa nezaobídu bez technických zručností. Analýza veľkých dát napríklad o spotrebiteľoch si vyžaduje často poznatky z antropológie. Rovnako politológ sa potrebuje priateliť so štatistikou. Súčasný dôraz na kreativitu v školstve je populárny, ako dokazuje najpozeranejšie video na TEDe od Kena Robinsona. Ale len asi ťažko sa uplatní v šoubiznise toľko ľudí, ktorých dnes zamestnáva jedna fabrika. Kreatívne povolania dosahujú najvyššiu mieru konkurencie uchádzačov a prerazí len zlomok. Fenomén „deindustrializácie“ dnes neobchádza ani rozvojové krajiny, ktoré si svoj priemysel ešte nestihli vybudovať. Deje sa to napríklad aj v Číne, ale aj v oveľa chudobnejších krajinách. Spisovateľ sci-fi románov, William Gibson, povedal slávny výrok, že „budúcnosť už prišla, len je nerovnomerne rozložená“. Možno treba dodať, že do niektorých krajín budúcnosť vo forme priemyselnej revolúcie nikdy nedorazí a nestihnú zažiť stabilné pracovné pomery a silné odbory s ich pozitívnym vplyvom na vznik občianskej spoločnosti a demokracie.  Úloha škôl by sa nemala redukovať na prípravu žiakov na pracovný trh, ale mala by spočívať vo výchove zodpovedných občanov našej krajiny a sveta. Musí mať silný etický rozmer. Fyzici s doktorátmi, ktorí pracovali pre finančné spoločnosti prispeli k Veľkej recesii, z ktorej sme sa ani po ôsmych rokoch ešte nespamätali. Technické a podnikateľské zručnosti bez silnej spoločenskej zodpovednosti firiem a ich zamestnancov nás nezachránia. Tiež bude dôležité vedieť skĺbiť počítačové a remeselné zručnosti napríklad cez digitálnu fabrikáciu a siete malých dielní ako FabLab a Makerspace.  

Od cvičných firiem k startupom

Na Slovensku je vyše deväťsto cvičných firiem, ktoré prakticky učia žiakov obchodných akadémii a odborných škôl ako vytvoriť podnikateľský zámer, založiť si firmu, prezentovať ju na veľtrhu a zlepšovať jej fungovanie. Tento koncept pochádza z nemecky hovoriacich krajín a v deväťdesiatych rokoch sa rozšíril z Rakúska aj na Slovensko a o desať rokov na to aj napríklad do USA. V súčasnosti má organizácia Practice Enterprise Network vyše 40 členských krajín. Nadácia Pontis s podporou SlovakAid a v spolupráci so Štátnym inštitútom odborného vzdelávania a viacerými slovenskými školami rozvíja cvičné firmy od roku 2013 aj v Keni. Na desiatich stredných školách v kraji Taita Taveta spolu s kenskými partnermi z Kasigau Wildlife Trust sme založili desať IT klubov, v ktorých funguje spolu 24 cvičných firiem. Kenských učiteľov a žiakov vyškolili v metodológii cvičných firiem a projektového vyučovania Daniela Skladanová a Zuzana Meszárošová, učiteľky z Obchodnej akadémie v Leviciach. Náš program voláme Sote ICT. Slovo „sote“ po svahilsky znamená „ každý“ a odráža našu snahu zamerať sa na čo najviac stredoškolákov bez úzkeho ohľadu na ich prospech. Žiaci aplikujú svoje počítačové zručnosti  na budovanie cvičných firiem. Pracujú v rôznych oddeleniach, vedia napríklad vyrobiť reklamné video, napísať životopis alebo poslať reklamné materiály, objednávky a faktúry iným cvičným firmám v Keni a na Slovensku a prezentujú svoje cvičné firmy na veľtrhoch. Chlapčenská škola Mwambiti Secondary a dievčenská škola Kajire Secondary nemali na začiatku našej spolupráce zavedenú elektrinu a vidieť dnes ich žiakov ako prezentujú svoje cvičné firmy cez prezentácie a napríklad takéto reklamy je úžasné. V tvorbe reklamných videí súťažili študenti začiatkom minulého roku. Tento rok sme mali súťaž na tvorbu podnikateľských plánov a obchodných prípadov, na ktoré nadväzovali motivačné tréningy v spolupráci s iHub – najstarším startup hubom v Afrike. Na júlovom iHub tréningu napríklad Florence Wanjugu hovorila, ako prešla po strednej škole ročným bezplatným kurzom programovania Akirachix a teraz pracuje na rozvoji svojho startupu Made in Nairobi, ktorý mapuje technologické spoločnosti v hlavnom meste Kene.   

Lenže situácia nezamestnanosti mladých ľudí v Keni je oveľa horšia ako na Slovensku. Stabilné pracovné miesta sú tam skôr výnimkou, presne ako z neblahej predpovede budúcnosti z úvodu článku. Školský systém je veľmi súťaživý a jeho primárnou úlohou je vybrať žiakov, ktorí sú najschopnejší (v memorovaní) na štúdium na vysokej škole. V Keni má len jedno percento populácie ukončené vysokoškolské vzdelávanie, ale ani ich absolventi sa často nemôžu zamestnať. Asi si viete bližšie predstaviť ako rozdielna je štruktúra ekonomiky Kene. Väčšina ľudí pracuje v poľnohospodárstve, alebo majú malé obchodíky a často pracujú v neoficiálnej ekonomike. V oficiálnej ekonomike pracuje menej než desatina populácie. Cvičné firmy pomôžu žiakom aj pri práci v rodinných obchodíkoch a biznisoch, alebo pri rozbehu malých stánkov so službami a občerstvením. Ale tento rok začíname školiť aj absolventov a chceme im pomôcť rozbehnúť vlastné podnikanie, alebo zlepšiť vyhliadky na zamestnanie. Dvaja absolventi nášho Sote ICT programu pracujú s nami na podpore IT klubov, jeden si našiel prácu u našich IT technikov a viacero žiakov išlo študovať na kenské vysoké školy. Šiesti z nich sa dostali napríklad aj na Poľnohospodársku univerzitu v Nitre.  No každý rok naše IT kluby produkujú okolo 100 absolventov stredných škôl.  Tých, ktorí sa nedostanú na vysoké školy a pochádzajú z kraja, kde pôsobíme, chceme ďalej vzdelávať v Sote Hub. Ten otvárame na jeseň v meste Voi. Tých, ktorí sú z Nairobi motivujeme, aby išli do iHubu a tých, ktorí sú z Mombasy, aby navštívili Swahili Hub. Sote Hub podporí tiež snahu samosprávy kraja Taita Taveta ďalej vzdelávať absolventov a bude pôsobiť ako coworkingový priestor v blízkosti školiaceho strediska Biashara Center.    

Veríme, že kombinácia cvičných firiem na stredných školách, rozvoj technických zručností a spojenie s kultúrou a duchom startupov dokáže byť čiastočnou odpoveďou na nezamestnanosť mladých ľudí v rozvojových aj rozvinutých krajinách. Našu snahu môžete podporiť aj na portáli Dobrá Krajina, kde nájdete aj vzdelávacie projekty iných organizácii.  

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?