reklama

Gabika Zúbriková: „A odkiaľ vy vlastne máte peniaze?“

Otázka, ktorú ste sa vždy chceli spýtať, ale hanbili ste sa. Prípadne jej variácie podľa úrovne vašej asertivity, úprimnosti, naivity a odvahy: „Kto vás platí?“ „Kto Vás financuje?“ „Ako to, že môžete darovať druhým, kde sa tie peniaze berú?“ „Keď ste neziskovka a nemáte zisk, odkiaľ máte peniaze na svoje fungovanie? Pravdivá odpoveď na túto otázku je zložitá a preto vy, ktorí na zložité odpovede nemáte kapacitu, pre vás je len jedna jednoduchá univerzálna odpoveď – platia nás ľudia, ktorí ovládajú svet. Bodka. Vy ste vybavení. Ďalej čítajte prosím, len ak chcete vedieť aká je skutočná pravda. Zložitá a komplikovaná. Meniaca sa  v čase a podľa uhla pohľadu. Náročná na pochopenie a premýšľanie. Preto nie dostupná každému. Ak ale chcete patriť do elitného klubu vyvolených, ovládajúcich toto tajomstvo, čítajte ďalej.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Obrázok blogu

V roku 2014 sme naše aktivity platili zo spolu 123 rôznych zdrojov. Hmmm... takto to asi nepôjde, takže kde začať? Skúsim to trochu zjednodušiť, skúsim to inak:

Z našich celkových výnosov v roku 2014 vo výške 4,8 milióna eur tvoril príjem z asignácie dane podiel 60 percent. Ide o takzvané 2%, ktoré vlastne nie sú 2%, ale sú buď 1,5% alebo 3% alebo 2% - v číselnom vyjadrení je to suma okolo 2,9miliona eur.

Ale opäť – odkiaľ máme tieto peniaze? Sú v tom podiely dane z 21 firiem (Accenture, Dell, dm drogerie markt, Heineken, Hewlett Packard, Honeywell, Johnson Controls, KIA, Kinstellar, Lear, Lenovo, Lidl, PriceWaterHouseCoopers, Ringier Axel Springer, Samsung, Slovenská sporiteľňa, Slovenské Elektrárne – Enel, Poisťovňa Slovenskej sporiteľne, SSE, Slovak Telekom, ZSE)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo nám ich dali? Oni ich nedali Nadácii Pontis, ale prostredníctvom našej nadácie realizujú svoje filantropické stratégie a aktivity z fondov, ktoré si u nás založili, prípadne priamo - bez fondu. Nadácia si za správu fondov a realizáciu projektov účtuje v priemere 7-10% z objemu financií.

Poplatok je cena za náš know-how, softvér, čas ľudí, splnenie zákonných povinností, konzultácie, transparentný reporting, sledovanie ich použitia a celkový kvalitný servis.

Aby to opäť nebolo také jednoduché – tieto „2% z daní“ sa musia celé použiť , t.j. minúť do konca nasledovného roka po ich obdržaní, čo znamená že sa z nich nemôže nič ušetriť. Ako sa môžu použiť, je striktne definované v zákone, musí byť najmä dodržaný verejnoprospešný účel a na všetko je potrebné mať dokonalú dokumentáciu na potvrdenie správneho použitia. Použitie sa zverejňuje a každý si ho môže pozrieť buď v Obchodnom vestníku, alebo na našom webe http://www.nadaciapontis.sk/ako-sme-pouzili-2-percenta

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale čo zvyšných 40%? Tak to je zasa komplikované... ale nevzdávajte to prosím, čítajte ďalej, odmenou vám bude odpoveď na otázku, ktorá vám vždy vŕtala v hlave.

Ďalších 8% tvorili výnosy z projektu Srdce pre deti. Tento možno poznáte, je to pomerne známy projekt Nového času a 100% z jeho výťažku ide na pomoc chorým deťom. Vďaka silnej mediálnej podpore v roku 2014 tvorili výnosy od jednotlivcov v rámci Srdca pre deti vyše 373-tisíc eur. Ako sa používajú si môžete kedykoľvek pozrieť na www.srdcepredeti.sk 

Z tejto sumy ide 100% deťom, v Nadácii Pontis neostane ani cent.

Celý výťažok zo zbierky od ľudí je možné posúvať deťom preto, že náklady na realizáciu tohto projektu platí vydavateľstvo Ringier Axel Springer. Ono, znie to asi neuveriteľne, ale každá pomoc niečo stojí, ak sa má robiť profesionálne. Tak, ako Dobrý anjel môže prerozdeľovať 100% darov, rovnako aj Srdce pre deti to môže robiť preto, že sa našiel štedrý darca, ktorý zaplatí náklady s tým spojené.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z rovnakého zdroja ako príjmy na Srdce pre deti - od štedrých jednotlivcov - fyzických osôb sme v roku 2014 získali do verejnej zbierky Dobrá krajina 2% výnosov, pričom tieto peniaze sú tiež prerozdeľované ďalej, na projekty iných slovenských MVO, ktoré si môžete pozrieť na dobrakrajina.sk, pričom darcovia sa môžu pri darovaní dobrovoľne rozhodnúť či venujú 5% zo sumy na administráciu projektu, alebo nie.

Celú štvrtinu - 25% príjmu nadácie tvorili dary. Dar znamená že nám niekto daruje peniaze a nepožaduje zaň protihodnotu vo forme poskytnutia reklamy, alebo inej recipročnej služby. Iným slovom sa dar nazýva aj grant. A to znamená, že darca nám zaplatí to, čo si spolu dohodneme v grantovej zmluve. Napríklad realizáciu vzdelávacej konferencie alebo charitatívneho podujatia. Alebo vzdelávací projekt na Slovensku alebo v zahraničí. Ak by sme sumu tejto štvrtiny nášho rozpočtu ešte ďalej rozdelili – tých 25% tvorí:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

5% granty zo SlovakAid (štátna rozvojová agentúra – skratka SAMRS)

5% granty zo zahraničia (Európska únia, Holandská ambasáda, USAID, NED)

8% dary od firiem do svojich fondov, ktoré ak darujú, môžu poukázať celé 2% ako podiel dane

1% áno, je to tu, „platí nás" aj George Soros. V roku 2014 sme získali grant z tzv. Nórskych fondov, ktoré administruje na Slovensku Nadácia otvorenej spoločnosti, založená na Slovensku v roku 1992 týmto legendárnym Američanom. Haters gonna hate!

6% tvoria ostatné dary od rôznych slovenských firiem a neziskoviek na niektoré z našich projektov.

Že darca nepožaduje protihodnotu, nie je úplne presné, tak úplne za nič to zas nie je. Treba hlavne úspešne a reálne zrealizovať projekt od začiatku do konca. Sledovať grantové výzvy, napísať žiadosť v rozsahu desiatok strán, k nej priložiť zhruba desiatku potvrdení (na Slovensku je mimoriadne obľúbený šport úradov pýtať si cez ľudí potvrdenia od iných úradov, ak podávate naraz tri žiadosti, tak je treba samozrejme originálne potvrdenia od všetkých úradov trojmo, ak sú výzvy tri za rok, a potvrdenie nesmie byť staršie ako 3 mesiace, zakaždým všetko treba nanovo). Žiadostí podávame mnoho, na každú výzvu, o ktorej vieme, prílohy sú rozmanité - potvrdenia, tabuľky, prehľady, audity, rozpočty, je toho kvantum.

Či náš projekt bude podporený, môžeme ovplyvniť len kvalitou podaného projektu, ale je dobre, že všetci uchádzači máme rovnaké podmienky. Ak máme šťastie a projekt sa páči aj donorovi a podporí nám ho, po podpise zmluvy začne fáza realizácie. Súčasťou žiadosti je rozpočet a časový plán aktivít, všetko je treba presne dodržať, alebo každú zmenu odsúhlasiť s donorom. Súčasťou realizácie projektu sú priebežné reporty o čerpaní, písomné a finančné, čerpanie financií sa kontroluje aj nezávislými auditmi a v prípade minimálnych odchýlok, financovanie je pozastavené. Samozrejmosťou je kofinancovanie, čiže ak chceme získať peniaze, nejaké svoje vlastné do toho musíme vždy vložiť aj my sami. Určite je to dobre, že sa kontroluje čerpanie a predchádza sa neefektívnemu míňaniu, ale občas tá byrokracia už ide do extrémov a zbytočne sa chytajú „muchy“ a ľudská energia sa tak sústreďuje na dodržanie pravidiel donora a vypĺňanie výkazov na úkor možnej vyššej kvality samotného projektu, čo je škoda.

Zvyšných 5% rozpočtu v roku 2014 sme mali krytých z poplatkov za naše aktivity. V tom sú členské poplatky za pracovné skupiny, ktoré administrujeme a poskytujeme v rámci nich poradenstvo, účastnícke poplatky na dobrovoľníckych podujatiach, vzdelávacích konferenciách a iných podujatiach.

A to ešte nie je všetko. Ešte máme približne ďalších 5% rozpočtu ako „tajné“ peniaze o ktorých nikto nevie. Sú to peniaze ktoré nie sú peniazmi. Je to časť našich nákladov, ktorú si dokážeme pokryť vďaka zľavám, prípadne službami poskytnutým úplne zadarmo. Vďaka patrí našim partnerom, ktorí nás poznajú a vedia, že ako nadácia nemáme rozpočet na drahé nákupy a sú ochotní mnohé služby nám poskytnúť bezplatne, tzv. pro bono. Veľmi sme za to vďační a aj vďaka tomuto dokážeme dlhodobo fungovať efektívne a profesionálne.

Takto sme získali napríklad v roku 2011 v spolupráci s Accenture softvér na interný finančný a CRM manažment v komerčných cenách vyše 68 tisíc eur, pričom sme zaplatili len zlomok ceny. Viacero našich inovácií dokážeme profesionálne zrealizovať len vďaka podpore múdrych firiem, ktoré majú dôveru v našu prácu a chcú sa podieľať na našej misii spolu s nami – napríklad modernizáciu našej webstránky (Accenture, SCR) alebo projekt ochrany osobných údajov (ESET).

Toto platilo v roku 2014 a sú to zaokrúhlené čísla, ktoré majú slúžiť na všeobecnú informáciu.

V roku 2013 to bolo trochu inak a už teraz vieme, že v roku 2015 to bude zasa inak. Financie sú ako rieka. Nikdy nevstúpiš do tej istej rieky a nikdy nevieš odpovedať úplne na 100% správne a dokonalo na otázku „Odkiaľ máte peniaze?“

Ja to nedokážem, a už vôbec nie stručne a jednoducho. Ale aspoň som sa pokúsila.

Budem sa tešiť, ak sa nájde aspoň niekto, kto sa pokúsi to pochopiť. 

A aby tých komplikácií nebolo málo, ešte doplním, že tento článok som písala o výnosoch. Výnosy sú príjmy časovo a vecne súvisiace s daným účtovným obdobím, čiže nie peniaze ktoré prídu na účet, ale tie, ktoré sa týkajú účtovného roka, v tomto prípade roka 2014.

Viac informácií si môžete pozrieť aj na našom webe v sekcii Ako sme financovaní

Gabriela Zúbriková
Finančná riaditeľka Nadácie Pontis 

Nadácia Pontis

Nadácia Pontis

Bloger 
  • Počet článkov:  31
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Je jednou z najväčších grantových nadácií na Slovensku. Podporuje firemnú a individuálnu filantropiu, firemné dobro­voľníctvo a presadzuje zodpovedné podnikanie. S firmami spolupracuje na ich filantropických aktivitách, pri tvorbe filantropickej stratégie a spravuje ich nadačné fondy. Strategicky sa sústreďuje predovšetkým na skvalitňovanie vzdelávania a zvyšovanie zamestnateľnosti, odstraňovanie korupcie a netransparentnosti, prekonávanie chudoby a kritických sociálnych problémov, ale aj na vytváranie prívetivejšieho prostredia k ľuďom so znevýhodnením. Podpore komunity nepočujúcich sa venuje už viac ako 10 rokov. Firemné dobrovoľníctvo a pro bono rozvíja aj vďaka najväčšiemu podujatiu firemného dobrovoľníctva v strednej Európe, Nášmu Mestu a Pro Bono Maratónu. Firmy dlhodobo vedie k zodpovednému podnikaniu, aby mali lepší prístup k svojim zamestnancom, zákazníkom, dodávateľom, komunite, životnému prostrediu a podnikali poctivo. Nadácia Pontis je administrátorom združenia zodpovedných firiem — Business Leaders Forum a organizuje ocenenie filantropických aktivít a zodpovedného podnikania, Via Bona Slovakia. Zameriava sa tiež na rozvíjanie darcovstva jednotlivcov cez DobraKrajina.sk a Srdce pre deti. Strategicky sa vo Fonde pre transparentné Slovensko venuje odstraňovaniu korupcie. K jej prioritám patrí aj vzdelávanie, kde oceňuje a rozširuje najinovatívnejšie prístupy cez projekt Generácia 3.0. Presadzuje zahraničnú politiku Slovenska a Európskej únie založenú na hodnotách demokracie, rešpektovaní ľudských práv a solidarite. Skúsenosti, ktoré Slovensko získalo pri budovaní demokratickej spoločnosti a komunity zodpovedných občanov a firiem, posúva ďalej do zahraničia. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu