reklama

Ivana Uličná: Motivácia kenských učiteľov a študentov je kľúčom k úspechu

Počas svojej dobrovoľníckej stáže v Keni som mala možnosť navštíviť desať stredných škôl, kde som mohla spozorovať reálny prínos nášho projektu v podobe rozvíjania kreativity a praktických zručností študentov, v čom tradičné kenské vzdelávanie zaostáva. Zaujali ma však aj rozdiely v kvalite práce a aktivite IT klubov na jednotlivých školách. Čo spôsobuje tieto rozdiely vo výkone a teda ovplyvňuje efektivitu projektu? Je rozhodujúca dostupná technológia? Alebo ako dlho s ňou pracujú? Alebo aký má vplyv akademický prospech študentov? Odráža sa v kvalite ich práce?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Ivana Uličná, Gift Mtambo a Daniela Skladanová na škole Mwaghogho Secondary
Ivana Uličná, Gift Mtambo a Daniela Skladanová na škole Mwaghogho Secondary 

Informovanosť a motivácia spolu úzko súvisia

Projekt Nadácie Pontis sa sústreduje na zvyšovanie zamestnateľnosti absolventov prostredníctvom zakladania IKT klubov a cvičných firiem, ktoré majú prehĺbiť technické a podnikateľské schopnosti stredoškolských študentov. Po návšteve viacerých škôl, som spozorovala, že IT klubom, ktoré sú v projekte ešte len pol roka sa niekedy darí viac ako klubom, ktoré už fungujú aj štyrikrát dlhšie. Lepšie technické vybavenie týchto škôl tiež automaticky neprinieslo kvalitnejšie výsledky práce klubov alebo firiem. Rovnako sa ukázalo, že školy, ktoré sa môžu pýšiť nadpriemerným akademickým prospechom žiakov, zvyknú zaostávať v ich praktických zručnostiach (napríklad škola, ktorej sa akademicky darí najviac, bola jasným lídrom v našej esejistickej súťaži Ambassadors of Change, ale v súťaži o najlepší životopis a motivačný list, alebo pri výrobe vizitiek si viedla podpriemerne).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dôvod teda spočíval niekde inde. Na ilustráciu a pochopenie môžu slúžiť dva príklady. Prvým je situácia z jednej z nových partnerských škôl, ktorá mesiac po založení IKT klubu a cvičných firiem začala pomaly strácať členov v prospech športových krúžkov a aj zvyšok sa staval k aktivitám pasívnejšie. Preto sme sa počas našej návštevy s kolegom Giftom, ktorý je tiež absolventom IKT klubu, zamerali na zdôrazňovanie výhod členstva v týchto kluboch a cvičných firmách a ako môžu byť študentom prospešné v ich životoch po ukončení školy. Vysvetlili sme im zmysel každej aktivity, čo sa z nej majú naučiť a príkladom sme ilustrovali, ako môžu získanú zručnosť využiť v reálnom živote po škole. V Keni, kde sa nezamestnanosť momentálne pohybuje okolo 40 percent, si ľudia veľmi vážia akúkoľvek príležitosť získať komparatívnu výhodu, ktorá by im pomohla zabezpečiť si prácu alebo živnosť. Ukázalo sa, že do dvoch týždňov dochádzka v IKT kluboch stúpla o 30 percent a aj študenti, ktorí prestúpili do iného klubu, sa chceli vrátiť. Takisto sa zdvojnásobila ich aktivita a komunikácia s našim tímom, ktorá sa konštantne drží na výbornej úrovni už dva mesiace.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V druhom prípade, študenti jednej z nových škôl mali zjavné problémy s prezentačnými schopnosťami. Preto sme sa sústredili na zdôraznenie užitočnosti dobrého verbálneho a neverbálneho prejavu. Poukázali sme na to, ako táto zručnosť môže byť kľúčová pri budúcich pracovných pohovoroch, propagácii cvičnej alebo reálnej firmy, získavaní zákazníkov, ale aj počas ich štúdií. Rovnako im to môže pomôcť zaistiť si pozíciu v cvičnej firme, a teda aj certifikát z jej úspešného absolvovania, ktorý vydáva Slovenské centrum cvičných firiem a Practice Enterprise Network. Členovia nášho IT klubu si odvtedy začali googliť zlepšovacie techniky, častejšie v klube prezentovali a takmer každý sa chcel aktívnejšie podieľať na diskusiách. Výborný pokrok sme spozorovali pri návšteve školy o 4 mesiace neskôr, keď sa študenti prezentovali takmer bez strachu a s úsmevom. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všeobecne sa teda ukázalo, že skupiny, ktoré nerozumeli výhodám členstva v klube alebo zmyslu jednotlivých aktivít, nepodávali ich najlepší výkon a boli menej iniciatívne. Avšak hneď ako boli informované o podstate aktivít, vedeli prečo čo robia, a čo sa z toho majú naučiť, kvalita ich práce sa podstatne zvýšila. Študenti sa stali zanietenejšími, aktívnejšími, snažili sa dosiahnuť lepšie výsledky a zefektívniť prácu klubov. Viac sa naučili a zapamätali si. Dá sa preto usudzovať, že kľúčovým faktorom pre efektivitu tohto vzdelávacieho projektu je práve motivácia študentov prostredníctvom ich informovanosti o praktickosti získaných zručností a vedomostí. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Ivana Uličná na škole Kajire Secondary
Ivana Uličná na škole Kajire Secondary 

Učitelia ako nositelia zmien

Tento fakt sa však dal odpozorovať aj v kluboch, ktoré už dlhšie vykazujú výborné, alebo menej dobré výsledky. Čo mali všetky aktívne kluby spoločné, bola iniciatívna osobnosť učiteľa, ktorý mal záujem urobiť zmenu v životoch študentov a úprimnú snahu sám sa vzdelávať čo najviac. Takýto mentori často pristupovali k úlohám so súťaživým duchom, čo pomáhalo motivovať aj menej aktívnych študentov.

Dá sa preto usúdiť, že efektivitu projektu neovplyvňuje do takej miery ani technológia, ani čas strávený v projekte alebo akademický priemer študentov, ale ich motivácia prostredníctvom nadšenia a aktívnej práce učiteľa, ktorý je nositeľom zmien. 

Je však potrebné zobrať do úvahy, že niektoré zo škôl na začiatku nášho projektu nemali elektrinu, a teda ani učiteľov informatiky. Vo veľa prípadoch učiteľom takisto chýbali poznatky o podnikaní alebo predstava o fungovaní cvičných firiem. Ak teda učitelia majú motivovať a informovať študentov s cieľom efektívne spĺňať zámery projektu, je najzákladnejšie zaistiť ich oboznámenie sa so všetkými dôležitými oblasťami. Preto Nadácia Pontis každoročne organizuje študijné cesty kenských učiteľov na Slovensko, kde majú príležitosť vidieť, ako vyzerá fungovanie cvičných firiem alebo integrácia IKT do vyučovania v praxi. Slovenskí učitelia takisto navštevujú svojich kenských partnerov a trénujú ich v oblasti projektového vyučovania a iných oblastí. Podrobnejšie informácie o poslednom júnovom tréningu sa dajú nájsť v článku ‘Impressions from our June trainings and school visits in Kenya‘.


Ivana Uličná
dobrovoľníčka na projekte Slovensko-kenskej spolupráce pre moderné školy, ktorý podporil SlovakAid

Nadácia Pontis

Nadácia Pontis

Bloger 
  • Počet článkov:  31
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Je jednou z najväčších grantových nadácií na Slovensku. Podporuje firemnú a individuálnu filantropiu, firemné dobro­voľníctvo a presadzuje zodpovedné podnikanie. S firmami spolupracuje na ich filantropických aktivitách, pri tvorbe filantropickej stratégie a spravuje ich nadačné fondy. Strategicky sa sústreďuje predovšetkým na skvalitňovanie vzdelávania a zvyšovanie zamestnateľnosti, odstraňovanie korupcie a netransparentnosti, prekonávanie chudoby a kritických sociálnych problémov, ale aj na vytváranie prívetivejšieho prostredia k ľuďom so znevýhodnením. Podpore komunity nepočujúcich sa venuje už viac ako 10 rokov. Firemné dobrovoľníctvo a pro bono rozvíja aj vďaka najväčšiemu podujatiu firemného dobrovoľníctva v strednej Európe, Nášmu Mestu a Pro Bono Maratónu. Firmy dlhodobo vedie k zodpovednému podnikaniu, aby mali lepší prístup k svojim zamestnancom, zákazníkom, dodávateľom, komunite, životnému prostrediu a podnikali poctivo. Nadácia Pontis je administrátorom združenia zodpovedných firiem — Business Leaders Forum a organizuje ocenenie filantropických aktivít a zodpovedného podnikania, Via Bona Slovakia. Zameriava sa tiež na rozvíjanie darcovstva jednotlivcov cez DobraKrajina.sk a Srdce pre deti. Strategicky sa vo Fonde pre transparentné Slovensko venuje odstraňovaniu korupcie. K jej prioritám patrí aj vzdelávanie, kde oceňuje a rozširuje najinovatívnejšie prístupy cez projekt Generácia 3.0. Presadzuje zahraničnú politiku Slovenska a Európskej únie založenú na hodnotách demokracie, rešpektovaní ľudských práv a solidarite. Skúsenosti, ktoré Slovensko získalo pri budovaní demokratickej spoločnosti a komunity zodpovedných občanov a firiem, posúva ďalej do zahraničia. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu