reklama

Nabudúce si do Ameriky prinesiem vlastný hrnček

Som „nainfikovaná" snahou žiť, jesť a vyhadzovať s čo najmenšou enviro stopou. V Amerike, ktorú som nedávno navštívila, mi to však nešlo. Nebola som dostatočne pripravená.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Obrázok blogu

Lacná letenka, ubytovanie u spolužiačky z výšky, novoročná várka dovolenkových dní. Tomu sa hovorí skvelá ponuka. A tak som sa v tresknúcich mrazoch spolu so svojou polovičkou vydala obdivovať krásy Chicaga. Zima nebola to jediné, čo ma škrelo.

Nechcem kávu to go!

Celé sa to začalo v kaviarni. Študujem si nápojový lístok a moju dušu pohladí nápis Ponúkame kávu s certifikátom Rainforrest Alliance, ktorý zaručuje prispievanie k ochrane životného prostredia a zlepšovanie životných podmienok farmárov a ich rodín. Úsmev na tvári mi však zamrzol, keď som svoju kávu dostala v jednorazovom papierovom pohári - napriek tomu, že som si nepýtala kávu so sebou. Pozerám sa okolo seba a klasické šálky, ktoré sú v európskych kaviarňach bežné, nie sú nikde.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo ma to štve

Napriek tomu, že jednorazové poháre voláme „papierové", nie je to pravda. Väčšina totiž obsahuje polyetylén (do 5 %) a z tohto dôvodu nemôžu byť recyklované. Odhaduje sa, že každú minútu skončí na skládkach viac ako 1 milión jednorazových pohárikov.

S(tarb)UCKS

Najväčšia sieť kaviarní s 18-tisíc predajňami po celom svete Starbucks ročne použije až 2,3 miliárd jednorazových pohárikov. Kávu so sebou si v Starbuckse kúpi až 80 % zákazníkov. Spoločnosť sa preto zaviazala znížiť svoju mieru odpadu a do roku 2015 chce 5 % nápojov podávať vo vratných pohároch. Nie však hocijakých. Takýto vratný pohár si musíte doniesť sami. Či už termo, plastový Keep Cup, porcelánový alebo keramický. Your choice.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak teda nechcete prispievať k haldám nerecyklovateľných jednorazových pohárov, prineste si svoj vlastný. Pre mňa platí: Nabudúce to dáš dievča!

Obalománia fast foodov

Situácia však bola ešte horšia, keď sme sa chceli najesť. Keďže sme nemali peňazí na rozhadzovanie, naša voľba často padla na (tie lepšie) fast foody. Podľa mojej skúsenosti ich necharakterizuje iba rýchlosť obsluhy, vaše skromné menu pohltia kvantá plastových a papierových obalov.

Opäť je každému jedno, či chcete svoje hranolčeky či tacos zjesť priamo v reštaurácii alebo si ich chcete vziať na neskôr. Balenie dostanete to isté.

Aj vy sa samých seba pýtate, či sú naozaj takí leniví, či šetria na „dishwasherovi" alebo je pre nich najdôležitejšia sloboda zákazníka, ktorý si to môže kedykoľvek rozmyslieť a spolu so svojim úlovkom sa vydať do rušných ulíc veľkomesta? Tak či onak, mne to príde krátkozraké. Trio troch R - reduce, reuse, recycle - sú pre „rýchlovýkrmovne" neznáme pojmy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetko v jednom koši

Myslím, že každý z vás už očakáva, že kaviarňach a reštauráciách som tie haldy odpadu nemala ani kde vytriediť. Napokon, recykláciu nepodporujú ani fast foody na Slovensku.

Prekvapilo ma však, že odpad netriedili ani chicagské domácnosti. Či už zvyšky potravín, plasty, papier, sklo. Všetky končilo v jednom koši. Podľa údajov Oddelenia pre životné prostredie mesta Chicago sa v 600-tisíc domácnostiach triedi iba 8 % odpadu. Hoci by mali mať k dispozícii modré kontajnery, ktoré majú jednotlivé mestské časti pravidelne vynášať, často sa tak nedeje. Bežný obyvateľ môže separovať, iba ak je proaktívny a svoj odpad odnesie na jedno z 33 zberných miest.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aspoň dopravu majú eko

Obyvatelia a návštevníci Chicaga sa od leta minulého roku tešia sieti verejných bicyklov DI>>Y s takmer 400 stanicami a 4 000 bicyklami. Cyklodoprava je v meste stále populárnejšia, čo odzrkadľujú aj pribúdajúce kilometre cyklistických trás. Škoda, že sme boli v Chicagu v zime. Za lepšieho počasia by som bike sharing určite využila.

Bicykle domácim ponúkajú skvelú náhradu za autá. S tými do centra jazdí iba hŕstka vyvolených, ktorí si môžu dovoliť 15 dolárové parkovné za hodinu.

Vlastné autá obyvatelia Chicaga nahrádzajú aj zdieľanými autami, tzv. car sharingom. Najznámejším prevádzkovateľom car sharingu je spoločnosť Zip car. Car sharing ponúka celú škálu vozidiel, ktoré sa dajú kedykoľvek použiť bez toho, aby ste nejaké museli vlastniť. Autá sú odstavené na vyhradených stanovištiach, rozmiestnených po celom meste. Zákazníci si v ktorúkoľvek dennú alebo nočnú hodinu môžu zarezervovať auto. Auto si potom vyzdvihnete v dohodnutom čase a na vyhradenom stanovišti. Po vybavení svojich záležitostí ho vrátite späť na to isté miesto.

Verejná doprava sa tiež teší z eko vizitky. Po meste jazdí viacero hybridných autobusov a taxíkov.

Čo z toho plynie

Hoci som bola po dovolenke trochu rozladená kvôli obrovským kopám odpadkov, ktoré som po sebe za ten krátky čas zanechala, zistila som, že všetko sa dá, keď človek chce. Aj za veľkou mlákou sa dá žiť zodpovedne. Nikto vám tam však neponúkne riešenia na striebornom podnose. Musíte mať široké lakte a sami to chcieť aj presadzovať. Nabudúce sa preto vyzbrojím vlastným pohárom a najem sa radšej v malom (hoci o niečo drahšom) bistre u Anne. :)

Máj, zodpovednosti čas

Správať sa zodpovedne chcem aj doma, nielen na cestách. Aby som nezaspala na vavrínoch, hľadám inšpiráciu, kde sa dá :). Už sa teším na tipy, ako nakupovať, konzumovať a vyhadzovať zodpovedne, ktoré nazbieram v máji na Týždni zodpovedného podnikania, ktorý spolu s kolegami pripravujeme.

Slávka Urbanová, programová koordinátorka Nadácie Pontis.

V nadácii som členkou tímu, ktorý pomáha rozvíjať zodpovedné podnikanie na Slovensku. Podieľam sa na koordinácii činnosti združenia Business Leaders Forum a na realizácii projektov zameraných na udržateľnú dopravu a zodpovednú spotrebu. Som aj spolueditorkou webového portálu zodpovednepodnikanie.sk.

Nadácia Pontis

Nadácia Pontis

Bloger 
  • Počet článkov:  31
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Je jednou z najväčších grantových nadácií na Slovensku. Podporuje firemnú a individuálnu filantropiu, firemné dobro­voľníctvo a presadzuje zodpovedné podnikanie. S firmami spolupracuje na ich filantropických aktivitách, pri tvorbe filantropickej stratégie a spravuje ich nadačné fondy. Strategicky sa sústreďuje predovšetkým na skvalitňovanie vzdelávania a zvyšovanie zamestnateľnosti, odstraňovanie korupcie a netransparentnosti, prekonávanie chudoby a kritických sociálnych problémov, ale aj na vytváranie prívetivejšieho prostredia k ľuďom so znevýhodnením. Podpore komunity nepočujúcich sa venuje už viac ako 10 rokov. Firemné dobrovoľníctvo a pro bono rozvíja aj vďaka najväčšiemu podujatiu firemného dobrovoľníctva v strednej Európe, Nášmu Mestu a Pro Bono Maratónu. Firmy dlhodobo vedie k zodpovednému podnikaniu, aby mali lepší prístup k svojim zamestnancom, zákazníkom, dodávateľom, komunite, životnému prostrediu a podnikali poctivo. Nadácia Pontis je administrátorom združenia zodpovedných firiem — Business Leaders Forum a organizuje ocenenie filantropických aktivít a zodpovedného podnikania, Via Bona Slovakia. Zameriava sa tiež na rozvíjanie darcovstva jednotlivcov cez DobraKrajina.sk a Srdce pre deti. Strategicky sa vo Fonde pre transparentné Slovensko venuje odstraňovaniu korupcie. K jej prioritám patrí aj vzdelávanie, kde oceňuje a rozširuje najinovatívnejšie prístupy cez projekt Generácia 3.0. Presadzuje zahraničnú politiku Slovenska a Európskej únie založenú na hodnotách demokracie, rešpektovaní ľudských práv a solidarite. Skúsenosti, ktoré Slovensko získalo pri budovaní demokratickej spoločnosti a komunity zodpovedných občanov a firiem, posúva ďalej do zahraničia. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu